نحوه عملکرد کیسه هوا یا ایربگ و تاثیر آن

برخی خودروها مجهز به یک سیستم دو واحدی تجهیزات ایمنی تکمیلی است (SRS) که شامل کیسه هوای راننده و کیسه هوای مسافر جلو می باشد . در برخی مدلها خودرو فقط مجهز به یک کیسه هوای راننده است.

کیسه هوا به منظور افزایش ایمنی سرنشینان خودرو می باشد. لازم به تذکر است که کیسه هوا جایگزین کمربند ایمنی نیست.

عمل نکردن کیسه هوا در برخی تصادفات:

در بسیاری از تصادفات نظیر خودروهای جانبی یا از عقب واژگون شدن ، اصابتهای دوم و یا سوم در تصادفهای بین چند خودرو و یا تصادف با سرعتهای پایین ، کیسه های هوا نمی توانند نقش حفاظتی ایفا کند . لذا در صورتی که خودروی شما تا حدی صدمه ببیند که حتی قابل استفاده نباشد ، الزامی بر عمل کردن کیسه هوا نیست.

به خاطر داشته باشید کیسه های هوا فقط در مواردی که سرنشین به طرف کیسه هوا و یا با انحراف ناچیزی به چپ یا راست به سمت آن پرتاب شوند ، عمل می کند.

اهمیت استفاده از کمربند ایمنی در کنار ایربگ:

۱- نگهداشتن سرنشین در یک وضعیت، تا از پرتاب شدن او به سمت کیسه هوا جلوگیری شود.

۲-حفاظت از سرنشین در واژگون شدن ، تصادفهای جانبی و از عقب که کیسه هوا در آنها عمل نمی کند.

۳-جلوگیری از آسیب دیدن سرنشین در تصادفهای جزئی از جلو که در آنها کیسه هوا عمل نمی کند.

۴- جلوگیری از پرتاب شدن سرنشین به بیرون از خودرو در تصادفات.

اجزای سیستم کیسه هوا:

۱- یک کیسه هوا در فرمان برای راننده و کیسه هوای دیگر ( در صورت وجود) در داشبورد برای مسافر جلو تعبیه شده است.

توجه: برخی خودروها دارای یک و برخی دارای دو کیسه هوا می باشند

۲- یک سیستم عیب یاب که به طور دائم عملکرد سیستم را بررسی می کند.

۳-چراغ هشدار دهنده ای که در صورت بروز ایراد در سیستم روشن می شود.

۴- برق اضطراری کیسه هوا مربوط به مواقعی که در تصادفات ، برق خودرو به طور ناگهانی قطع گردد.

طریقه عملکرد سیستم کیسه هوا:

کیسه هوای راننده در وسط غربیلک فرمان و کیسه هوای مسافر جلو ، در بالای داشبورد قرار گرفته است.

در صورت تصادف از جلو ، کیسه های هوا به منظور محافظت از سرنشینان جلوی خودرو ، عمل می کنند. هیچ علائمی مبنی بر اینکه کیسه های هوا در چه سرعتی عمل می کنند وجود ندارد . عملکرد کیسه هوا در تجهیزات ایمنی تکمیلی (SRS) به شدت و جهت تصادف بستگی دارد.

این دو فاکتو مهم ، ارسال سیگنال عمل کردن کیسه هوا را مشخص می کند . ضمنا عملکرد کیسه های هوا به عوامل دیگری چون سرعت خودرو، زاویه برخورد ، استحکام خودروها و یا اجسامی که خودرو به آنها برخورد می کند ، بستگی دارد . کیسه های هوا در فاصله زمانی ۰/۱ ثانیه فعال و غیر فعال میشوند.

این فاصله زمانی بین فعال و غیر فعال شدن کیسه هوا ، در کنترل خودرو توسط راننده تاثیر خواهد داشت .

این مساله در تصادفاتی حائز اهمیت است که پس از اصابت ، خودرو همچنان در حال حرکت است و راننده کنترل محدودی بر فرمان، ترمزها ، سرعت و گیربکس دارد.

لذا مشاهده صحنه فعال شدن کیسه هوا تقریبا غیر ممکن است. اولین صحنه ای که مشاهده می شود کیسه هوای عمل کرده ای است که پس از تصادف بیرون از محفظه خود قرار گرفته است. لازم به ذکر است عملکرد کیسه هوا می تواند باعث خراش ، کبودی و شکستگی استخوان ها گردد .

در برخی موارد به خصوص اگر راننده صندلی خود را نزدیک غربیلک فرمان تنظیم کرده باشد ، عمل کردن کیسه های هوا منجر به صدمات بسیار خطرناکی می گردد.

حتی الامکان هنگام تنظیم موقعیت صندلی جهت کنترل بیشتر ، در خودرو مجهز به کیسه هوا ، صندلی را در دورترین فاصله ممکن از غربیلک فرمان تنظیم نمایید . این کار از آسیب های شدید و یا مرگ در تصادفات جلوگیری می کند.

چراغ هشدار دهنده کیسه هوا:

وظیفه چراغ هشدار دهنده کیسه هوا در خودرو، اعلام بروز عیب در سیستم ایمنی تکمیلی (SRS) است

در موارد زیر سیستم می بایست بازدید شود:

– پس از باز کردن سوئیچ چراغ کیسه هوا روشن نمی شود.

پس از روشن شدن موتور چراغ کیسه هوا بطور دائم روشن می ماند.

در حین حرکت چراغ کیسه هوا روشن است و یا چشمک می زند.

منبع: اختصاصی از سایت کولاب kolab.ir

جوفراست راهنمای خانواده





با وارد کردن ایمیل خودتان در کادر زیر و زدن دکمه مشترک شوید همواره جدیدترین ارسالهای سایت به ایمیل شما ارسال میشود: :

Delivered by FeedBurner

√ سیب دانلود دانلود رایگان بازی،اندروید،نرم افزار،آموزش زبان،موبایل

به اشتراک بگذارید

توضیحات :

نویسنده : admin | تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
تعداد مشاهده : 1,497 بار | دیدگاه : بدون دیدگاه
موضوعات: تعميرات خودرو


برچسب ها

, , , , , , , , , , , , , ,


دیدگاه ها :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)