مناسب ترین سن ازدواج

زمان ازدواج هنگامی است که انسان به بلوغ جنسی وبلوغ عقلی به حد کمال مطلوب آن برسد (منظور از کمال، رسیدن به بالاترین حد ممکن نیست بلکه منظور رسیدن به حد معمول ومتعارف می باشد . 
بلوغ جنسی، یک پدیده طبیعی است که زمان آن در همه کس و همه جا یکسان نیست. از مطالعه حالات انسانها در نقاط مختلف جهان، این حقیقت به دست می‏آید که معمولاً دختران و پسرانی که در نقاط گرمسیر زندگی می‏کنند و با شرایط رشد و نمو آن مناطق پرورش می‏یابند، زودتر از جوانانی که در نقاط سردسیر زندگی می‏کنند به حد بلوغ می‏رسند.مطالعه تاریخ زندگی اعراب در عربستان که یک منطقه گرم و سوزان می‏باشد می‏تواند شاهدی بر این واقعیت باشد.البته برای استقلال در امر ازدواج، تنها رسیدن به سن بلوغ جنسی کافی نیست، بلکه علاوه بر آن، دختر و پسر باید به بلوغ عقلی و فکری نیز رسیده باشند و به تعبیری دیگر «رشید» باشند، یعنی بتوانند مصلحت خود را تشخیص دهند تا اراده آنان در امر ازدواج، یک رکن اساسی به شمار آید.معنای رشد انسان همانند سایر موجودات زنده، پیوسته در حال تغییر است و این تغییر طبیعی و همگانی به صورت افزایش در قد، وزن و پیدایش عادتها و مهارتها و بطور کلی تغییر در رفتار در جنبه‏های اجتماعی، اقتصادی و عاطفی، به تدریج ظاهر می‏شود و این همان چیزی است که در روانشناسی رشد مورد بحث و گفتگو قرار می‏گیرد.رشد عبارت است از دقت و زیرکی و مواظبت برای سود بردن در معاملات و حفظ و نگهداری مال از اتلاف و صرف کردن آن در مواردی که عقلا به کار می‏برند.رشد، توانایی و قدرت فکری فرد در امور اقتصادی و اجتماعی است. بنابراین، رشد در مورد ازدواج یعنی شایستگی و لیاقت اداره ی زندگی؛ چنان که شهید مطهری در این خصوص می فرماید:
  منظور (از رشد در مورد ازدواج) تنها رشد جسمانی نیست، منظور این است که رشد فکری و روحی داشته باشند، یعنی بفهمند که ازدواج یعنی چه؟ تشکیل کانون خانوادگی یعنی چه؟ عاقبت این بله گفتن چیست؟ باید بفهمد این بله که می گوید، چه تعهدهایی و چه مسئولیت هایی به عهده ی او می گذارد و باید از انجام این مسئولیتها بر آید. (۱)
با این بیان می‏توان رشد در دختران را اینگونه معنا کرد:«توان در اداره زندگی و تربیت فرزند و قبول مسؤولیت مادری و حسن روابط اجتماعی.»بنابر این ممکن است کودکی به سن بلوغ رسیده باشد و نسبت به تکالیف عبادی مثل نماز و روزه، مسؤول باشد، ولی توان انجام فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی را نداشته باشد. در این صورت چنین فردی «بالغ» هست ولی رشید نیست.سن آماده شدن یک دختر برای ازدواج، بستگی به درک عقلی و بلوغ روانی او دارد؛ امکان دارد دختری در سن چهارده سالگی و حتی کمتر قوه درک و مسؤولیت پذیری خانوادگی را داشته باشد و بتواند خانواده‏ای را اداره کند و فرزندان خوبی تربیت کند اما، یک زن سی ساله از اداره خانه و درکمسؤولیت بازماند. پس آنچه که در ازدواج مطرح است، آمادگی دختر و پسر است،
رسول خدا(ص) می‏فرماید:دختران باکره مانند میوه‏های روی درختانند اگر بموقع چیده نشوند، اشعه آفتاب آنها را فاسد می‏کند و وزش باد آنها را پراکنده می‏سازد؛ همچنین دختران وقتی به حدّ بلوغ رسیدند و مانند زنان، در خویشتن تمایل جنسی احساس کردند، دارویی جز ازدواج ندارند و اگر همسر نگیرند، از فساد ایمن نیستند، چرا که بشرند و بشر از خطا و لغزش مصون نیست.»(۲)
سن آماده شدن یک دختر برای ازدواج، بستگی به درک عقلی و بلوغ روانی او دارد.در این حدیث، حضرت(ص) تشبیه بسیار لطیف و دقیقی فرموده است. همانطور که میوه نه در زمانی که کال و نارس است، باید چیده شود و نه زمانی که بپوسد و فاسد شود، دختری که نتواند شوهر را درک کند و از وظایف همسرداری عاجز باشد و نتواند قبول مسؤولیت کند، میوه کال و نارسی است که هنوز باید روی درخت (خانه پدر) بماند تا گذشت زمان او را رسیده و شیرین کند و باز اگر دختری نشاط و طراوت جوانی را از دست بدهد و ازدواج نکند، در حقیقت همان میوه روی درخت مانده‏ای است که هر چه بیشتر بماند بر افسردگی و پژمردگیش افزوده می‏شود.)
با توجه به این که رشد فکری و عقلی در افراد متفاوت است اسلام حد و سن معینی برای ازدواج مشخص نکرده و آن را در اختیار خود زوجین و اولیای آنها قرار داده است و هر کدام از کارشناسان امور خانواده نیز به نظر خود سنی تقریبی را برای ازدواج بیان کرده اند بعضی سن ۱۶ سال را برای دختران و ۱۹ سال را برای پسران مناسب دانسته اند(۴) بعضی دیگر مناسب ترین فصل ازدواج را برای پسران ۱۸ الی ۲۳سالگی و برای دختران ۱۶ الی ۲۰ سالگی بیان کرده اند .(۵) با توجه به توضیحات مذکور تشخیص زمان مناسب برای ازدواج بر عهده خود اشخاص است اما در عین حال باید توجه داشت که به بهانه عدم آمادگی ، زمان ازدواج به تاخیر نیفتد چرا که پیامدهای ناگواری در پی دارد .

چهل حدیث زیبا در مورد ازدواج

فصل اول: فضیلت ازدواج

۱٫ تاثیر ازدواج

رسول خدا (ص):

کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است.


مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۱۵۴٫

۲٫ ازدواج در هنگام تنگدستی

امام صادق علیه السلام فرمودند:
هر کس از ترس فقر ازدواج نکند نسبت‏به لطف خداوند بدگمان شده است. چرا که خداوند می‏فرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بی نیازشان می‏کند.


من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۵۱

۳٫ ازدواج رحمت است

پیامبر خدا (ص)
درهای رحمت آسمانی در چهار وقت گشوده می‏شود:
۱- موقع بارش باران.
۲- زمانی که فرزند به چهره پدر و مادرش می‏نگرد.
۳- هنگام گشوده شدن در کعبه.
۴- هنگام برپایی مراسم عقد و عروسی.


بحار الانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۲۱

۴٫ آفات بی همسری

پیامبر خدا (ص)
بیشترین اهل جهنم انسانهای بی همسر هستند.


من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۵۱

فصل دوم: وظیفه توانگران

۵٫ تلاش در ازدواج بی همسران

امام صادق (ص):
کسی که مجردی را تزویج کند و امکان ازدواج او را فراهم نماید از کسانی است که در قیامت‏خداوند به آنان نظر لطف می‏کند.


وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۴۵

۶٫ در سایه عرش

امام کاظم علیه السلام فرمودند:
سه دسته در روز قیامت، روزی که سایه و پناهی جزء سایه خداوند نیست، در سایه و پناه خدا هستند:
۱-مردی که زمینه ازدواج برادر مسلمانش را آماده نماید.
۲- مردی که (به برادر مسلمانش خدمت کند.)
۳-کسی که سر برادر مسلمانش را بپوشاند.


وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۴۶

۷٫ منظور نظر حق

امام صادق علیه السلام فرمودند:


چهار کس در قیامت مورد نظر پروردگارند:
۱-آنکه چون طرف معامله پشیمان شود، معامله را برگرداند.
۲- کسی که غم از دلی برگیرد.
۳- کسی که برده‏ای را آزاد کند.
۴- کسی که بی همسران را به ازدواج درآورد.

وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۴۶

۸٫ بهترین وساطت

حضرت علی علیه السلام فرمودند:


از بهترین شفاعتها، شفاعت‏بین دو نفر در امر ازدواج است تا اینکه خداوند آنان را مجذوب یکدیگر گرداند.

فصل سوم: دیدار قبل از ازدواج

۹٫ ازدواج با دینداران

هر که با زنی به خاطر مالش ازدواج کند، خداوند او را به مال وی واگذار می‏کند، و هر که با او به خاطر جمال و زیبائی‏اش ازدواج نماید، در او چیزی را که خوشایند او نیست، خواهد دید، و هر که با وی به خاطر دینش ازدواج کند، خداوند تمامی این مزایا را برای او جمع می‏کند.


وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۳۱

۱۰٫ دیدار قبل از وصلت

امام صادق علیه السلام فرمودند:


مانعی ندارد که مرد قامت و صورت زنی را که قصد ازدواج با او دارد، ببیند.

وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۸۸

۱۱٫ دیدار عروس و داماد قبل از ازدواج

محمد بن مسلم می‏گوید: از امام باقر علیه السلام پرسیدم:
مردی که می‏خواهد با زنی ازدواج کند آیا حق دارد او را ببیند؟
امام علیه السلام فرمودند: آری، چون در برابر آن بهای سنگینی می‏پردازد.


وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۸۸

۱۲٫ سؤال از اوصاف

حضرت علی علیه السلام فرمودند:


هر وقت‏یکی از شما، بخواهد، ازدواج کند، از اوصاف موی سر زن نیز سؤال کند همچنانکه از چگونگی رخسار او می‏پرسد. چون که موی زن یکی از دو زیبایی (مو و صورت) اوست.

فصل چهارم: عروس و داماد شایسته

۱۳٫ خواستگار مذهبی و خوش اخلاق

امام رضا علیه السلام فرمودند:


هنگامی که مردی از شما خواستگاری کرد که از دین و اخلاق او راضی بودید به ازدواج با او رضایت دهید. و مبادا فقر او ترا از این رضایت‏باز دارد و…

میزان الحکمه، ج ۴، ص ۲۸۰

۱۴٫ داماد هم شان

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:


وقتی که اشخاص هم شان به خواستگاری دختران شما آمدند، به آنها دختر دهید و در کار آنها منتظر حوادث نباشید.
نهج الفصاحه، ص ۳۷، ح ۱۹۳

۱۵٫ عروس شایسته

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم‏فرمودند:


پس از اسلام، هیچ نعمتی برای مرد بهتر از زن مسلمانی نیست که هر گاه به او بنگرد، مسرورش کند و هر گاه به او فرمان دهد، اطاعتش نماید و در غیاب او حافظ ناموس و مالش باشد.

من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۵۵

فصل پنجم: انتخاب سرنوشت

۱۶٫ دقت در انتخاب

امام صادق علیه السلام فرمودند:


زن همانا گردنبندی است، نیک بنگر که چه گردنبندی را به گردنت آویزان می‏کنی.
وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۳۳

۱۷٫ وصلت نکردن با خانواده ناشایست


پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

بپرهیزید از سبزه‏هایی که در مزبله می‏روید. عرض شد: یا رسول الله! سبزه‏هایی که در مزبله می‏روید چیست؟ حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:زن زیبایی که در خانواده پست و ناشایست‏بوجود آمده باشد.

من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۵۶، مکارم الاخلاق، ص ۲۰۵

۱۸٫ ازدواج با دوشیزگان

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:


با دختران باکره ازدواج کنید زیرا که دهان آنان شیرین و رحمشان مناسبتر است و زود چیزی را یاد می‏گیرند و محبتشان پایدارتر است.

بحار الانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۳۷

۱۹٫ رضایت داماد

کسی از امام صادق علیه السلام سؤال کرد:


من می‏خواهم با زنی ازدواج کنم ولی پدر و مادرم مایلند با دیگری ازدواج کنم. امام علیه السلام فرمودند: با زنی که خودت مایل هستی ازدواج کن، و زنی را که پدر و مادرت [بدون رضایت تو] انتخاب کرده‏اند، رها کن.

تهذیب، الاحکام، ج ۷، ص ۳۹۲

فصل ششم: آداب خواستگاری

۲۰٫ سهولت خواستگاری

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:


از نشانه‏های برکت زن آن است که خواستگاریش بی تکلف و آسان انجام گیرد.

کنز العمال، ج ۱۶، ص ۳۲۲، ح ۴۴۷۲۱

۲۱٫ آداب خواستگاری

پیامبر خدا (ص)فرمودند:


هیچ یک از شما زنی را که دیگری خواستگاری می‏کند، خواستگاری نکند. [تا اینکه با او ازدواج کند و یا اینکه منصرف شود. اگر منصرف شد خواستگاریش بلامانع است.]
صحیح مسلم، ج ۲، ص ۱۰۳۴، ح ۵۶

۲۲٫ خواستگار شرابخوار

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:


شرابخوار اگر تقاضای ازدواج کرد قبول نکنید.

وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۷۹

فصل هفتم: آداب عروسی

۲۳٫ مراسم عروسی در شب


امام رضا علیه السلام فرمودند:

مراسم عروسی در شب، سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است، چرا که خداوند شب را مایه آرامش قرار داده و زن هم آرامش خاطر است.

وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۹۱

۲۴٫ سور عروسی

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:


سور و ولیمه در پنج مورد است:
۱- عروسی ۲- تولد اولاد ۳- ختنه کردن نوزاد ۴- خریدن خانه ۵- بازگشت از سفر مکه.

من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۶۳

۲۵٫ ولیمه در عروسی

امام صادق علیه السلام فرمودند:


پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در هنگام تزویج «میمونه‏» دختر «حارث‏» ولیمه داد و با غذای معجون خرما از حاضرین پذیرایی فرمود.

فروع کافی، ج ۵، ص ۳۶۸٫

۲۶٫ طعام دادن در عروسی

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:


سور دادن و اطعام در ازدواج، از سنت پیامبران است.

فروع کافی، ج ۵،ص ۳۶۷

فصل هشتم: مهریه و جهیزیه

۲۷٫ برترین زنان امت

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:


بهترین زنان امت من زنانی هستند که خوشروتر و مهریه ایشان کمتر باشد.

من لایحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۵۲

۲۸٫ کمی مهریه برکت زن


امام صادق علیه السلام فرمودند:

از برکات زن کمی مهریه اوست.

من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۵۴

۲۹٫ سنگینی مهریه

حضرت علی علیه السلام فرمودند:


مهریه زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی گردد.
وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۱

۳۰٫ جهیزیه بی منت


پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

اگر تمام چیزهایی که در روی زمین از طلا و نقره وجود دارد و زن آنها را به خانه شوهرش بیاورد. آنگاه یک روز از روزها بر سر شوهرش منت‏بگذارد و بگوید تو کیستی؟ این اموال مال من است. در این صورت اجر و عمل زن از بین می‏رود اگر چه از عابدترین مردم باشد. مگر اینکه توبه کند و برگردد و از شوهرش عذرخواهی کند.

مکارم الاخلاق، باب ۸، ص ۲۰۲

۳۱٫ مهریه چیست؟


امام باقر علیه السلام فرمودند:

مهریه همان چیزی است که طرفین بر آن توافق می‏کنند، کم باشد یا زیاد.

فروع کافی، ج ۵، ص ۳۷۸

۳۲٫ ندادن مهریه

امام صادق علیه السلام فرمودند:


کسی که مهریه‏ای (برای زن قرار دهد) و قصدش این باشد که به او ندهد او همانند دزد است.
فروع کافی، ج ۵، ص، ۳۸۳٫

فصل نهم: از خانه پدر تا خانه شوهر

۳۳٫ خانه دوست داشتنی

امام صادق علیه السلام فرمودند:


خداوند خانه‏ای را که در آن عروسی انجام گرفته، دوست می‏دارد.
وسائل الشیعه، ج ۲۲، ص ۷

۳۴٫ بیداری در شب عروسی

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
شب بیداری روا نیست، مگر در سه مورد:
۱-تلاوت قرآن.
۲-تحصیل علم.
۳-بردن عروس به خانه داماد.
وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۹۲

۳۵٫ بدرقه عروس

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم امر فرمود

 دختران عبدالمطلب و زنان مهاجر و انصار در شب عروسی حضرت فاطمه علیها السلام به همراه او بروند و شادی کنند، شعر و سرود بخوانند، تکبیر و حمد بگویند. و از گفتن حرفهایی که خدا بدان راضی نیست، بپرهیزند.
مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۱۹۸

۳۶٫ زفاف و مهمانی

امام صادق علیه السلام فرمودند:
مراسم عروسی را در شب و مهمانی را در روز انجام دهید.
من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۶۲

۳۷٫ دعای شب زفاف

امام صادق علیه السلام فرمودند:
چون همسرت به خانه تو آمد، دست‏بر پیشانیش بگذار، و رو به قبله‏اش برگردان و [دعا کن و] بگو: خداوندا!… اگر از این همسرم، فرزندی برای من تقدیر نمایی، فرزند مبارک و سالم عنایت فرمای.
من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۶۳

۳۸٫ هفته عروسی

از امام صادق علیه السلام سؤال شد در مورد تکلیف مردی که با دختر باکره‏ای ازدواج می‏کند، امام علیه السلام فرمودند:
شوهر یک هفته در پیش او باشد.
وسائل الشیعه، ج ۲۱، ص ۳۳۹

فصل دهم: زن و شوهر خوشبخت

۳۹٫ آب دادن زن به شوهر

امام کاظم علیه السلام فرمودند:
هر زنی که به شوهرش قدری آب آشامیدنی بدهد، پاداش آن از عبادت یک ساله بالاتر است.
وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۷۲

۴۰٫ محبت ‏به زن

امام صادق علیه السلام فرمودند:
هر چه محبت مرد بر زن بیشتر گردد، بر فضیلت ایمانش افزوده می‏شود.


جوفراست راهنمای خانواده





با وارد کردن ایمیل خودتان در کادر زیر و زدن دکمه مشترک شوید همواره جدیدترین ارسالهای سایت به ایمیل شما ارسال میشود: :

Delivered by FeedBurner

√ سیب دانلود دانلود رایگان بازی،اندروید،نرم افزار،آموزش زبان،موبایل

به اشتراک بگذارید

توضیحات :

نویسنده : admin | تاریخ انتشار : ۰۴ شهریور ۱۳۹۲
تعداد مشاهده : 457 بار | دیدگاه : بدون دیدگاه
موضوعات: روانشناسي, مجله


برچسب ها

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,


دیدگاه ها :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)